Til læreren

regler

fjernundervisning

Køb spillet

Start spil

Om Syntaxia

I Syntaxia er eleverne fanget i en verden befolket af såkaldte “sprognægtere”, der er bæster, som ikke respekterer sproglig opmærksomhed og grammatik. Hvert område i Syntaxia repræsenterer et emne fra AP, så der fx er områder til sætningsanalyse, semantik, pragmatik osv.

Spil Syntaxia med dine elever i AP

Syntaxia i undervisningen

Eleverne skal i små grupper samarbejde om at slippe ud af Syntaxia, og det gør de ved sammen at løse små kreative, sproglige opgaver.

Spillet er både designet, så det kan spilles som et fysisk brætspil i timen eller som et digitalt læringsspil, der fx kan være oplagt i forbindelse med fjernundervisning.

I Syntaxia løser eleverne opgaver, der er baseret på fagets faglige mål for STX henholdsvis HHX. Vi har desuden udviklet en række oplagte efterbehandlingsøvelser, der med fordel kan tages fælles i klassen, når eleverne har gennemført spillet.

Til læreren

Lærerguide

Du kan bruge Syntaxia: Fanget af almen sprogforståelse på forskellige måder, og vi ønsker selvfølgelig, at du og din klasse får størst muligt læringsudbytte af spillet. Derfor har vi her udformet en helt konkret guide til, hvordan du kan bruge spillet i din undervisning.

Nedenstående er vores forslag til den mest optimale anvendelse af spillet, men du kan her finde seks forslag til variationer af spillet, som kan ændre spillets dynamik, varighed og kompleksitet.

Hold

Klassen inddeles i grupper af 4-6 elever, så eleverne kan spille op til 6 elever med ét brætspil. Gruppen skal derefter deles i to hold (dvs. at eleverne  spiller i to hold med 2-3 elever per hold med ét brætspil).

Introvideo

I ser spillevejledningen og evt. introduktions-videoen til Syntaxia i fællesskab, inden eleverne sendes ud i brætspilsgrupperne. Bemærk, at du kan slå danske undertekster til på videoerne (klik på knappen CC i videoens bundlinje).

Brætspil i grupper

Du beder eleverne om at gå ud i grupperne med et brætspil til hver gruppe. Eleverne sætter spillepladen op, fordeler spørgsmålskortene ud på brættet og placerer deres spillebrik i startfeltet.

I hver spilæske findes i øvrigt en samlet oversigt over alle grammatiske termer og relevante hjælpekort.

Spil

Eleverne spiller herefter spillet ved skiftevis at rykke rundt på brættet og svare på spørgsmål. Hver gang de rykker til et nyt område, skal de også se en kort videofortælling.

STX eller HHX?

Rejsen gennem Syntaxia deler sig undervejs i to, og gruppens rute afhænger af uddannelsen: Spillere fra STX skal tage ruten gennem Den Latinske Fangelejr, og spillere fra HHX skal tage ruten gennem Kommunikationsanalytikernes Skattely.

Efterbehandling

Når eleverne er sluppet levende ud af Syntaxia (dvs. besvaret spørgsmålene i spillet), samler I op på spillet i plenum. Skulle nogle grupper blive færdige før andre, kan du med fordel sætte dem til at arbejde med en af efterbehandlingsøvelserne.

Foruden efterbehandlingsøvelser har vi udviklet forslag til spilvariationer. Dem finder du her.